marcellainafrika.reismee.nl

Een VIP voor 2 week!

Foto's, knuffels en high fives aan de lopende band. Tja dat maakt je voelen als een echte VIP! Nu ben ik net terug uit Venda. Een zwart gebied onder Zimbabwe.
Pff wat een ervaring was dat! Om het in een paar woorden te omschrijven: primitief, intensief, heftig, maar ook super leuk, gezellig en avontuurlijk!

Ik zal eerst wat vertellen over mijn ervaringen daar en daarna zal ik weer heel wat wist je dat opschrijven. Hier kan ik namelijk veel in vertellen zonder dat het een te lange blog wordt.

Venda, een zwart gebied waar we op 2 verschillende scholen, zo'n 50 km uit elkaar hebben lesgegeven. Jikke, Karlien, Henny en ik kwamen terecht in Tschikwirani en Corine, Jentje en Anne woonden in de stad Louis Trichard en hun school was in Elim.
Corine, Jentje en Anne kwamen in een luxe huis met douche, bad, 2 wc's, grote tv e.d. (hihi wel een tweepersoonsbed met zijn drieën), maar verder was het super mooi. Mensen van de school woonden daar en die gingen er gewoon uit, zodat zij er konden wonen. Nadat wij dat hadden gezien waren wij echt benieuwd waar wij terecht zouden komen. Dit bleek echt het tegenovergestelde..

Wij kwamen bij de schoonmaakster van onze school in huis. Echt een big mama (zo noemde we haar ook) die woonde in een vrij primitieve wijk. Wel een gewoon huis wat er best goed uit zag met bank en tv, maar er was geen stromend water. Alleen 1 kraantje in de tuin. Er was geen wc, maar een betonnen zitding in een hokje achter in de tuin en geen douche, maar een hokje naast het huis met 2 gietijzeren teilen waarin we 2x per dag moesten badderen. Hihi dat was even wennen!
Onze big mama was een schat, maar ook dat was wennen. Ze kwam namelijk ‘s morgens vroeg soms wel 4x onze kamer binnenstormen om te zeggen dat we op moesten staan, ik ontbijt moest maken o.i.d.

Onze stage school was wel erg leuk. De (zwarte) kinderen waren helemaal enthousiast dat wij er waren (zie mijn beginstuk). Eerste dagen hebben we lekker achterin de klas gezeten en gekeken. Er zijn weinig leermiddelen daar. Methodes zijn er helemaal niet en naast een paar schriften is er weinig aanwezig. Ook lieten de leraren de kinderen gerust een kwartier tot half uur alleen in de klas, zonder dat de kinderen wat deden. We hebben ons er hier erg over verbaasd en waren blij dat we eindelijk zelf iets konden doen. Karlien en ik hebben samen graad 3 (groep 5) gedraaid van 30 kinderen. Dit was nog een redelijk kleine klas. Jikke en Henny hadden graad 4 met 42 kids. We mochten doen wat we wilden en het maakte niet uit wat, dus hebben we eerst gekeken wat de kinderen konden. Het bleek dat ze de tafels helemaal niet kenden, dus hebben we ons daarop gericht met rekenen. We hebben tafelkaarten ingevoerd met stickers, veel tafels gestampt, geklapt, gezongen e.d. Verder veel bijbelverhalen verteld, verwerkingen erop gedaan, geknutseld en vooral veel gezongen! Heerlijk wat kunnen die kinderen zingen! Hard vooral en super enthousiast. Ik kende een liedje ‘singing in the rain' van mijn DTS nog en die heb ik ongeveer met alle klassen wel gezongen en ze vonden het geweldig! Heb het voor veel leraren moeten uitschrijven.
Karlien en ik hebben er zeer van genoten en oh wat heerlijk was het dat we echt wat met onze kennis en vaardigheden konden doen en de kinderen zo enthousiast waren. (de juf van de klas btw ook).
Nou natuurlijk valt er nog veel meer te vertellen, dus hier wat ‘wist je datjes'..

Wist je dat:

  • De temperatuur in Venda nogal verschilt. De ene dag hadden we 44 graden, waarbij we constant liepen te puffen/zweten en de volgende dag was het 20 graden waarbij de kinderen dikke wintermutsen op hadden.
  • We de eerste avond bij het eten miliespap (maispap) met kip en saus te eten kregen.. Op zich prima zou je zeggen, totdat Karlien ging opscheppen en ze kippenpoten met nagels en de hele kop met kam en open bek tegenkwam..
  • Onze big mama elke ochtend met ons meereed naar school met de auto, maar dat we daardoor elke dag te laat zijn gekomen?
  • Big mama in de auto vervolgens 10x tegen mij zei dat ik vooral SLOWLY moest rijden en ik er best een klein beetje kriebelig van werd in de morgen.
  • Big mama ons constant ging knuffelen als we ergens van terugkwamen.
  • Ik al big mama haar zussen en schoonzussen heb gesproken aan de telefoon, omdat de meiden de telefoon elke keer aan mij doorgaven?
  • Wij zo weinig mogelijk bij Big mama naar de wc gingen en het dus maar ophielden tot we op school waren?
  • Als we dan toch naar de wc moesten 's avonds we dan maar achter het huisje van de wc in de tuin gingen plassen, aangezien er kakkerlakken en hagedissen in het hokje liepen..
  • Er tijdens het badderen in de teil met 10 cm water geregeld kikkers om het hoekje kwamen kijken bij Karlien en Henny, die big mama vervolgens met een bezem het hokje uit veegde, zodat Jikke en ik nergens last van hadden?!
  • De juf van graad 3 zegt dat Karlien en ik dezelfde kleur blauwe ogen hebben en dat het verschil hem zit in de verschillende kleuren kleding die we aan hebben. Dit terwijl Karlien grijs/ groene ogen heeft en ik echt blauw...
  • Wij de Venda namen echt onmogelijk kunnen uitspreken, maar zij onze namen ook niet, waardoor ik Michelle ben genoemd?
  • In graad R (kleuterklas) ongeveer 50 kinderen zitten en dat de crèche kinderen er ook nog bij in het lokaal zijn, waardoor er ongeveer 70 kleine kinderen in een lokaal zit zonder enig iets van speelgoed of leermiddelen...
  • We in het weekend naar de andere meiden gingen in het luxe huis om lekker te douchen en filmpje te kijken en dat bleek dat zij geen water en geen elektriciteit hadden?
    We dus vervolgens bij de buurvrouw hebben gedouched? (waar ik alsnog zonder water kwam te zitten en een hele dikke spin met harige poten in de douche had..)
  • We met ook met 3 meiden (erg knus) in een tweepersoonsbed hebben geslapen..
  • We op zaterdag m behoorlijk zaten te knijpen, omdat we ‘in the middle of nowhere' reden bijna zonder benzine en een knipperend ‘je moet tanken lichtje'ongeveer 35 km lang...
  • Ik bijna een ongeluk heb veroorzaakt doordat ik iets te enthousiast op de rem trapte toen ik eindelijk een tankstation zag?!
  • We zondag naar een echte Afrikaanse zwarte kerk zijn geweest en daar 2 uur en 3 kwartier hebben geswingd?
  • We in de kerk werden gekoppeld aan de lokale jongens door de dominee.
  • We naar voren werden gehaald in de kerk, ik ons heb voorgesteld en een praatje heb gehouden en we nog 2 liedjes hebben gezongen?
  • De mensen in de kerk gaan juichen en God prijzen als de collecte gaat worden opgehaald en dat ze de collecte in 2 groepen doen en ze er een soort competitie van maken welke groep het meeste heeft opgehaald?
  • We op de laatste dag toen we weg wilden nog met 200 kinderen apart op de foto moesten, dus dat we hierdoor pas weer een half uur later weg konden? (hihi en we ons best een fotomodel begonnen te voelen?)

Nou dit was het over afgelopen weken. Nu zijn we weer in Pretoria voor dik4 weken. Maandag zullen we weer beginnen met stage op onze oude vertrouwde scholen.
Nou heel veel liefs en groetjes uit Afrika!

Marcella

PS. Op het moment heb ik net mijn haar geverfd!! Het is (erg) donker bruin geworden..
PPS. Ik heb vandaag een super leuk rokje en slippertjes gekocht! Deze ga ik gelijk aan doen naar een feest van de voetbalclub hier dichtbij vanavond! :-)
PPPS. Bedankt voor het lezen van deze lange blog!

Reacties

Reacties

Corine

Haaa Marcella!
Wat een leuke blog, en wat heerlijk dat ik dit ook allemaal heb meegemaakt :) Ons geniet dit baie in Suid-Afrika, nè? En we gaan nog niet naar huis...nog laaaange niet (!)
Ta-ta!

Lindy

Ontzettend leuk om weer je ervaringen te lezen van de afgelopen weken!

Liefs,
Lindy

Marcella

Wat 'n avonturen :) Tof!

ezssia

leuk om te lezen liefje
havee fun

mams

Ha meissie
Wat heerlijk om te lezen allemaal, ik heb er weer echt van genoten! Superleuk avontuur voor jullie allemaal!
Ga lekker door met genieten, en ik hoop je morgen te spreken. Veel liefs, Mams en natuurlijk van Papa

Aline

GEWELDIG!!!

Herman NSZ

Dag zeer belangrijk persoon.

Neem je mooi weer mee terug als je weer naar Nederland komt? Ik zal je dan bijzonder dankbaar zijn.

Gerda

Jooh, wat kun je toch heerlijk schrijven!! Super om te lezen, blijf genieten!! :D
Liefs!

Lydia

Super leuke blog weer! :D
Was echt weer leuk om te lezen.
En zeker niet te lange blog hoor! ;) Leuk juist!
Fijne weken nog in Pretoria! Veel plezier!
Liefs!!

Marlies

Marcella, geweldig! Je kan wel een boek schrijven...
Blijf bij de Bron, dappere held...

Marjan van Dalen

Hoi Marcella, hier en daar heb ik wat gelezen over je activiteiten. Het is niet te doen om alles te lezen :-) Wat een onderneming zeg. Leuk om zo 'pre-historisch' te leven. De kraan buiten, een houten huisje als 'w.c.' en samen wassen uit 1 teiltje :-) Deed mij even denken aan onze gospelreis met Plankgas in Roemenie. Straks geniet je weer heerlijk van een hete douche en waardeer je alles des te meer in Nederland. Het lesgeven is ook wel heel wat anders dan je stage bij ons op Het Kompas. Maar zo enthousiast als je bent, ik weet zeker dat dat helemaal goed komt. Geniet er van en doe maar veel indrukken op. Groetjes van ons.

Gaby

Hé Marcella!
Nou, je kunt haast wel een boek schrijven van al die belevenissen! Dit vergeet je je leven niet meer! Mooi hoor...
*PS. Op het moment heb ik net mijn haar geverfd!! Het is (erg) donker bruin geworden..
Straks val je niet eens meer op daar. nog een permanentje en wat meer in de zon... :-)
Veel liefs van ons!

Juffrou Ellie Knol

Wat heb je een leuke blog! Ik had nog niet eerder gekeken, maar heb alles in 1 keer uitgelezen, zo leuk! Geniet er nog maar heerlijk van!

Gerdien

VET COOL allemaal Michelle:P haha...
zo komen DTS ervaringen toch nog goed van pas!! :)
would love to go back there for a month... :)
Ik heb b.t.w. nu een Suid-Afrikaanse collega uit Pretoria... leuk he :D
XXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!