marcellainafrika.reismee.nl

Afrika, het land van de rust... toch?

Heerlijk, weg uit de drukte van Nederland. Lekker naar het rustige Afrika. Waarheid? Hwa een beetje. De mensen zijn hier inderdaad relax. Ze lopenongeveer2x zo langzaam als in Nederland en echt haast heeft niemand geloof ik, maar toch hebben wij zelf al super veel gedaan!! Al met al tijd voor een blog om jullie weer even op de hoogte te houden van de gebeurtenissen hier!

Ten eerste maar eens beginnen over stage. Daar ben ik hier tenslotte voor..
Ik loop nu stage op een blanke gereformeerde school in graad 2. Dit is groep 4 in Nederland. Een klas met 17 kindjes (erg relax). Het onderwijs is hier ontzettend klassikaal! De juf praat, kinderen luisteren en schrijven mee. Weinig zelfstandig werken en vrijwel geen differentiatie tussen leerlingen. Wel zijn de kinderen hier erg schattig! Ik heb al tekeningen en bloemetjes gekregen en ze knuffelen me regelmatig. Wat ook anders is dan in Nederland is dat er meer discipline is. De kinderen hebben hier uniformen aan en beginnen de ochtend naast hun bank om de juf en de andere kinderen dag te zeggen. Verder zijn het hier ook wel dondersteentjes, maar als je zelf duidelijk bent luisteren ze snel.
Mijn begeleidster is een juf van 24 jaar. Erg leuk mens, gezellig en ook echt een goede leerkracht. Dat verschilt hier nogal. Leuke bijkomstigheid is dat ze gaat trouwen zaterdag en ik daar dus heenga!
Over het lesgeven, tja, dat was in het begin wennen. Wij moeten 's morgens om 07:20 uur op school aanwezig zijn voor de dagopening met de leraren. Pfft voor degene die mij kennen weten dat ik absoluut GEEN ochtendmens ben. Hihi daar zijn de meiden ondertussen ook achter, dus zeggen ze weinig tegen me 's morgens.

Maar ik heb mijn eerste lessen gegeven! De eerste was een les over Nederland en uiteindelijk ook over Nederlandse huizen. Verschil tussen Nederlandse huizen en Afrikaanse huizen. Ik had foto's van onze huizen bij me en ook foto's van de koningin, van paleizen enzo. De kinderen vonden het leuk en de juf was ook enthousiast. Dat was leuk! Wel is het Afrikaans praten een uitdaging! Het verstaan oke, maar spreken!:O Ach met handen en voeten red ik me aardig!

Oh dat doet me denken aan de jeugd hier. We gaan hier 2x per zondag naar een soort traditionele vrijgemaakte kerk. 's Avonds na de dienst gaan we koffie drinken met de jeugd. Hier zijn we gelijk helemaal goed opgenomen en het is erg gezellig. En gemakkelijk, want wij praten vaak tegen hun Nederlands en zij praten Afrikaans terug. En we verstaan elkaar. Ideaal. Andere dingen die we hebben gedaan zijn:

Anneberthe en ik hebben gitaar gespeeld met een paar meiden van de kerk, we zijn naar een bijbelstudie geweest, ik heb nog 2x gehockeyd, we gaan vaak wat drinken bij Hollandia (voetbalclub waar alle jeugd uithangt en voetbalt schuin tegenover ons prachtige oord waar we verblijven), we zijn met ze uit geweest, we hebben een berg beklommen met iemand van de jeugd, we zijn 2 dagen naar de universiteit van Pretoria geweest, we hebben aan een rolstoelenrace meegedaan voor het goede doel (die ik heb gewonnen:-)), we zijn naar de bios geweest, we zijn verdwaalt in hartje Pretoria in het donker en verder genieten we van het heerlijke weer. Het is vandaag namelijk 29 graden. Al met al we burgeren lekker in hier!

Ohh nog even wat over het autorijden! Gek, gek, gek is dat! Henny en ik rijden als enige. Hihi we hebben een rood koekblik (hyuandai) met zijn zevenen. Menig afrikaan heeft ons al uitgelachen als ze 7 blanke meisjes opgepropt in een klein rood vierkant autootje zagen zitten die met ongeveer 30 kilometer per uur de berg oprijd, omdat het ding gewoon niet harder kan. Maar verder zijn we er erg blij mee! Het was even wennen om links te rijden, al hoewel dat wel snel ging. Het was vooral raar dat ik ook links moet schakelen en bovenal dat het knipperlicht rechts van het stuur zit en andersom gaat dan in Nederland. Ik heb gemiddeld al 20x de ruitenwisser aangezet als ik wou afslaan ;-)

Nou nu ga ik er een eind aan maken! Nog even kort een paar dingen. Wij hebben hier beperkt Internet, dus ik kan geen eigen foto's uploaden. Daarom heb ik samen met de andere 6 meiden een gezamenlijke picasa aangemaakt. Dit is de link en geniet van de eerste beelden.

https://www.google.com/accounts/ServiceLogin?passive=true&go=true&continue=http%3A%2F%2Fpicasaweb.google.nl%2Flh%2FviewAlbum%3Funame%3D116543659851107918959%26aid%3D5513098523894746833&service=lh2

Verder bedankt weer voor het lezen en voor de reacties op mijn vorige blog, voor de mails die jullie sturen e.d. Ik vind dat echt heel leuk! Ik reageer misschien niet of niet zo snel, maar daardoor vind ik het niet minder leuk!

Oh en vind je het leuk om een kaartje te sturen (hihi wat ik wel erg leuk vind) is dit mijn adres. Wij zullen hier elke keer weer terug komen, dus ik ontvang hem dan sowieso!

Marcella Human
887 Louis Trichardt Street
Rietfontein 0084
Pretoria
Suid-Afrika

Nou heel veel liefs uit Afrika.

Marcella

Reacties

Reacties

Nelleke

Super cool om te lezen Marcella!
Goede afleiding tussen het leren van mijn tentamens door... ;-)
wat een leuke foto's ook.
Zo te lezen zijn jullie idd lkkr ingeburgerd daar.
goede zaak!
wij gaan morgenavond weer zumba doen, ik zal dan zeker aan je denken!
enjoy!
groetjes daar!
dikke knuffel...

Ingeborg

Heey Marcella,
Wat een super gezellig verhaal krijg zo zin om langs te komen.
Het is allemaal zo relaxed daar don't worry be happy, hakuna matata.
En wat hebben jullie een een mooie plek om te verblijven ziet er ook allemaal gezellig uit.
Al met al één gezellige boel daar.
Een bruiloft daar is ook feest en swingen kunnen ze, geniet ervan!
Een dikke knuffel terug!

Lieke

lieve marcelli!
leuk de uitgebreide versie te lezen ;)
we gaan je missen hoor morgen bij het sporten!!!
geniet er lekker van meid!
liefs lieke

Paps

Ha die Marcella,
Leuk hoor al die verhalen.
Tja, vanuit een regenachtig Nederland te lezen dat het bij jullie 29 graden is doet effe pijn. Maar super relaxed voor jullie natuurlijk!
Over een kaartje sturen gesproken, vertel er dan wel bij dat je op 14 september jarig bent en 21 wordt en dat je het heel vervelend zou vinden om een kaartje te krijgen :-).
Nou Marcella, ga zo door en geniet van de rust daar!!
gr
Paps

Gerda

Heey Mars,

Super leuk om te lezen! Klinkt heel gaaf en ziet er ook zo uit! ;)
Blijf lekker genieten, zou ik zeggen
Liefs, Gerda

Tirza

Wauwie wat een toffe dingen heb je allemaal gedaan! En wat een heerlijk weertje daar. Hier is het echt.. je weet wel.. regenachtig :(. Wat leuk zo'n eerste les over Nederland! En zo te horen hebben jullie genoeg tijd over voor andere activiteiten :P.
Heeeeel veel plezier daar! Geniet van die schattige kindjes!
Liefs, Tirz

marlies

Hey..
Klinkt goed zeg!!
En daar je verjaardag vieren...relaxed!!
Liefs

Gerdien

Oh, dus daarom zeiden wij 's morgens vroeg nooit wat tegen elkaar?? :P hihi
Goed bezig, je begint bijna burgerlijk te worden :P enneh, dat van die ruitenwissers... hihi... had ik kunnen voorspellen, in Australië heb je t zelfde probleem... hahaha :D
Hilarisch dat ie maar 30km berg op kan, vreemd ook!
Geniet van de knuffels, dat deed ik toen ook (whaaa, is alweer 9 maanden terug! time flies! dus hou de tijd maar ff vast, anders ben je al te snel weer terug ;) hihi)

Ook dus maar een heeeeele dikke HUG van mij ;)
Bless you!

Imke

Mooi om je verhaal te lezen! Geniet van alles, de kids, het weer, de omgeving, het vieren van je verjaardag. Goed dat je vader geschreven heeft dat je niet van verjaardagskaarten houdt. Zullen we dan ook zeker niet sturen.

Groetjes....

Carien

Hee Marcella,

Doet me nou echt goed om te horen dat je zelfs naar de vrijgemaakte kerk gaat, waar dat zuid afrika wel allemaal niet goed voor is! Ha ha, ik pest je natuurlijk een beetje:P
Zooo hee wat een huis, is dat jullie stulpje? Mooi!
Meid succes met het zuid afrikaans leren en geniet van de mooie omgeving daar, liefs!

EstherN

Marss!!

Zooo gaaf!! Ik zie het allemaal echt helemaal voor me...prachtig! die ruitewisser/knipperlicht ook, dik grappig :D

Succes met alles & geniet lekker verder!
Ik denk aan je...

Liefs es

Tanja Wubs

Zo heee.. Hier zit iemand helemaal terug te verlangen naar ZA! Supertof om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Ik zag in de mededelingen nog een keer je site en toen dacht ik er pas weer aan maar ik ben zeker van plan je vanaf nu trouw te zullen volgen.
Geniet van alles wat je daar meemaakt meid! Weet dat bij alles wat je doet God bij je is en je beschermt (zelfs in het gevaarlijke gedeelte =P)
Een hele dikke knuffel van mij!

Bert en Gaby

Hé lieve Marcella!
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!
Dat is wel heel speciaal, je 21ste verjaardag in Zuid-Afrika vieren. Kun je daar lekker buiten zitten feest te vieren? Want als je hier was geweest iig niet...regen....regen..en nog eens....
Wat is het ontzettend leuk om jouw verhalen te lezen.
We wensen je een hele gezellige dag toe met iedereen daar en we denken aan je en bidden voor je/ jullie!!!!!!!! Heel veel liefs uit het regenachtige Steenwiek

Ide

Heej Marcella,

Hoe gaan het?

Hier in NL is het alweer erg nat en het word weer iets frisser, herfst komt er dus aan. Geniet van het relaxte weer wat je daar nu hebt, dat mis ik wel ;-). Ik neem aan dat het zwembad inmiddels door de zon warm genoeg is geworden voor vele relaxte avonden zwemmen en braaien.

Enjoy en oja, kun je een bus braaizout voor me meenemen :p.

Groetjes Ide

Marjolein

Heey Mars,

Als eerst natuurlijk van harte gefeliciteert met je 21e verjaardag!! Nu kan je tenminste zeggen dat je mooi weer op je verjaardag hebt gehad.. het regent hier al de hele dag:( Ik lees ook dat ik je een kaartje kan sturen, dus je verjaardagskaartje komt eraan;) Ook heb ik al ontzettend moeten lachen om je verhalen, vooral het auto avontuur.. ik zie het al helemaal voor me:P Ik kijk alweer uit naar de volgende verhalen!!
Hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad en geniet er nog maar even van de laatste paar uurtjes..

Liefs Marjolein

Imke

Hoi Marcella,

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik hoop dat je een leuke gezellige en feestelijke dag hebt gehad. Regenachtiger dan hier kan het niet geweest zijn. Je kaart komt eraan, maar natuurlijk was ik weer te laat. Maar ja, je vader zegt natuurlijk niet voor niets, dat je geen kaarten hoeft voor je verjaardag.

He meid, groetjes en tot 'lees', Imke.

Nadia

Hi Marcella!

Ik geniet echt van je verhalen! Echt helemaal leuk.
Ik ben heel benieuwd hoe het nu in je stageklas is.
En hoe de bruiloft was.
Blijf maar lekker genieten!

XOXO

robvrinten@live.nl

Hoi, Marcella. Ik vind het geweldig dat je zo enthousiast bent over je activiteiten :) Ik ben heel blij voor je dat je het zo goed naar je zin hebt, en je echt inzet voor de taken waarvoor je naar ZA bent afgereisd.
Groetjes,
Rob Vrinten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!