marcellainafrika.reismee.nl

Jetski rijden, waterskiën, van een 10 meter hoge brug afspringen en......

...Skydiven! Vandaag heb ik parachute gesprongen! Whaaa wat was dat ongelofelijk gaaf! Samen met Jikke, Henny en nog 4 andere jongens van onze vriendengroep zijn we vandaag uit een vliegtuig gesprongen. Waarom? Tja, lang verhaal...in Nederland al hebben Jikke en ik vaak gediscusseerd over het feit dat zij wilde skydiven en ik wilde paragliden in Afrika. We wilden 1 van beide samen doen, maar we kwamen er niet uit welke. Nou kon je in de kaap paragliden en dus hebben we dat gedaan... Dit was kick en Jikke had zich erbij neergelegd dat skydiven niets ging worden totdat we een aanbod kregen om samen met een paar jongens te gaan skydiven! Dat lieten we ons geen 2x zeggen en dus zijn wij vandaag (eigenlijk zouden wij vorige week al gaan, maar toen was het vliegtuig kapot.. oei lekker dan;-)) in een klein vliegtuigje gestapt die ons tot 10000 feet (4,5 km) hoogte bracht, waar we 1 voor 1 in een temdemsprong ons lieten vallen. Whaa echt je voelt het suisen en sjoe het duurt veel te kort. 40 seconden vrije val is zo om, maar moer gaaf en onbeschrijflijk!! Of ik bang was? Ach, ik heb afgelopen tijd nog wel engere dingen meegemaakt! Nou luister (lees) mooi, want er is weer veel gebeurd na Venda.

Ten eerste heb ik mijn laatste weken stage gehad. Ik heb weer lekker in mijn graad 2 lesgegeven, verjaardag van mijn juf gevierd, zonnetje van de dag ingevoerd (dit is (even voor de niet pabo mensen) een manier om een kind op een positieve manier aandacht te geven. Alle kinderen schrijven op een zonnestraaltje iets positiefs op over het kind waarvan de foto in de zon is geplakt), Nederlandse les gegeven en ik heb ervan genoten! De kinderen vonden het super jammer dat ik weer wegging en ook niet onbelangrijk, mijn beoordeling was super positief!

Verder moet ik wat opbiechten.. wij hadden een erg mooi geel autotje... een kia picanto. Wij hebben er heerlijk in rondgereden. Ik genoot er erg van. Zo ook op een mooie zonnige dinsdag in oktober toen Anne en ik bij een paar meiden gingen eten en gitaar spelen. Ik rij heel vrolijk met onze mooie, onbeschadigde kuikenkleurige picanto de, vrij smalle, oprit op en wij genieten onze avond. Tot wij er tot onze grote schrik achterkomen dat we al vrij laat zijn voor de bijbelstudie en we snel weg moeten. Ik stap in de auto en denk ‘oh ik rij de 50 meter lange smalle oprit wel even in de achteruit naar buiten'. Dat het donker is maakt mij niet uit en Anne en ik zwaaien vrolijk naar de meiden. Ik rij achteruit en kijk zoals mij geleerd is heel vrolijk naar 1 punt.. Dit ging een tijdje goed.... Totdat.... Tja... je raad het al ik ineens boem baf boem kleng.. hoorde. Ik had een lamp niet gezien die aan de zijkant van de oprit vastzat en tja toen stond ik ineens stil. Na heel erg te hebben gelachen (en later gehuild van de schrik), gingen we kijken en toen bleek er in beide deuren een deuk te zitten en was onze spiegel helemaal kapot... en de lamp? Hihi ook daar was weinig van over.. Gelukkig hebben Anne en ik er niets aan over gehouden en zijn we goed verzekerd (al zijn we onze borg wel kwijt helaas...) Oh en tja ik vind nog steeds dat vrouwen (o.a. ik) goed kunnen rijden hoor :-)

Zo zijn we het weekend na het ongeluk zonder spiegel naar het Kruger park vertrokken! Dit is een wildtuin dat qua oppervlakte groter is dan Nederland! We zijn daar heen geweest met 18 mensen. Wij (7 meiden), nog 1 meisje en 10 jongens. Wat geniaal was dat. 'S Morgens vroeg opgestaan om dieren te kijken, dan 's middags, vanwege de warmte, lekker rustig aan eten gemaakt en gezwommen, dan einde van de middag weer dieren kijken en 's avonds braaien en rond het kampvuur liedjes zingen en luisteren naar de grote verhalen van de mannen ;-)
Joh en qua dieren is het zo vet. Hier in Afrika is de big 5 erg bekend. Als je die ziet heb je erg geluk. Dit bestaat uit olifanten, leeuwen, buffels, neushoorns en luipaarden. Nou en gelijk de eerste dag hebben wij een luipaard gezien! Dit is bijzonder, want die tref je bijna niet. Ook hebben we bijna elke dag leeuwen gezien, soms wel 9 bij elkaar en ook olifanten vlak langs de auto e.d! Moer gaaf! Uiteindelijk hebben we de hele big 5 gezien, dus wij zijn erg blij!

Oh het is alweer een lang verhaal. Ik ga nu snel nog wat dingen vertellen om vervolgens af te sluiten met wat wist je datjes van afgelopen weken.

Er is ook zoveel gebeurd, want bijvoorbeeld na de stage hebben we nog een week vakantie gehad. Afgelopen week zijn we daarom uitgenodigd door een jongen van de jeugd om mee te gaan naar de dam. Dit is een groot meer waar zijn ouders een huisje hebben en een boot waar we lekker hebben gekuierd. Elke dag met de boot het meer op en we hebben gewaterskied! Ook had hij een jetski waar we heerlijk gebruik van hebben gemaakt. Wat een leven.
Allemaal leuk en aardig tot dat de jongens op het idee kwamen om van een brug (waar gewoon auto's overheen reden) af te springen. Sjoe wat leek die hoog! Maar ik wilde er wel vanaf springen... Dit heb ik geweten. Ik stond daar bovenop en het was toch hoog! De brug was 10 meter, plus mijn eigen lengte... Ik kan me niet herinneren dat ik iets zo eng heb gevonden. Henny was namelijk al eerder gesprongen en die was op haar armen geklapt op het water, dus die waren zeer pijnlijk en helemaal rood. Karlien was op haar stuitje gevallen en die deed een dag later nog zeer, dus stond ik daar bovenaan.
Na 5 minuten op het randje te hebben gestaan, naar beneden kijkend en denkend: ‘Waarom doe ik dit?' ben ik toch gesprongen en het was gaaf (om te zeggen dat ik het heb gedaan;-)).
Nee, het was leuk, maar pfft zo eng! Gelukkig helemaal goed terechtgekomen en afgezien nogal pijnlijke oren van de klap is er niets verkeerd gegaan!

Na de dam zijn we nog 2 dagen naar een plaas (kleine wildtuin met giraffes, zebra's, bokken e.d.) vertrokken en hebben we daar 2 nachten elk 12 uur geslapen. Wij waren zo moe! We hebben zoveel gekuierd en leuke dingen gedaan, dat we daar super veel geslapen hebben en gerelaxt.

Nou dit waren wel de hoogtepunten van afgelopen 4 weken. Nu als afsluiting nog wat mooie wist je datjes...

Wist je namelijk dat...

  • Ik van de brug af springen echt enger vond dan uit een vliegtuig springen, omdat je bij de brug er 5 minuten op de rand naar beneden staat te kijken en je verkeerd terecht kan komen in het water en bij skydiven gaat het vliegtuigdeurtje open en ga je gewoon zonder dat je veel kans hebt om na te denken!
  • Hier vanaf halverwege oktober alle winkels al versierd zijn met kerstversiering / een kerstboom?
  • Veel leeuwen in het krugerpark AIDS hebben, omdat ze vluchtende mozambiquanen eten die door het park vluchten om in ZA een beter leven te krijgen?
  • We een regenboog hebben gezien die als een smalle boog om de zon heenging ipv vanaf de horizon.
  • Wij nu de laatste week een nieuwe vette witte ford fiesta hebben (zonder deuk) en dat alle jongens er heel graag in willen rijden?
  • We op onze stageschool op de computer iets wilden uitprinten en vervolgens bleek dat op alle computers 115 virussen zaten..
  • Wij vervolgens de volgende dag met laptop en oplader op school kwamen en we erachter kwamen dat we de wereldstekker waren vergeten... Lekker snugger.
  • Jentje en ik in Kruger met een Malibu cola hebben ontbeten en ik in de dam voor het ontbijt maar vast weer aan de hablie (waterpijp) begon? (Heb me verder wel goed gedragen hoor mam!)
  • De jongens hier standaard wachten met eten opscheppen totdat alle meisjes/vrouwen eerst hebben opgeschept?
  • Wij, meisjes, dit echt een goede regel vinden en we dit in Nederland ook maar moeten invoeren?
  • Alle vrijgezelle meiden hier iemand leuk vonden of dat een jongen 1 van onze meiden leuk vond?
  • We in Nederland een contract hebben moeten tekenen dat we geen relatie zouden aangaan hier met een jongen en dat 2 meiden bij deze contractbreuk hebben gepleegd? (Nee mam, ik niet hoor :-))
  • Mijn mooi geverfde haar alweer bijna mijn eigen kleur aanneemt door het vele zwemmen, waterskiën e.d.
  • Ik begin te vervellen en ik dit super frustrerend vind, omdat mijn mooie bruine (af en toe rode) huidje er nu af gaat vlak voordat ik terugga naar Nederland.
  • Ik heb leren spinnen met de auto!
  • Jentje op de plaas bijna op een cobraslang is gestapt. En wij vervolgens keihard hebben gegild, omdat dit beest 1, 30 meter lang was en onwijs giftig!
  • Wij komende dinsdagavond alweer naar huis vliegen en dat wij hier absoluut nog geen zin in hebben!
  • Wij woensdag om 14:00 op schiphol hopen aan te komen!

Nou dit was het weer! Sorry hij was beetje lang, maar thnx voor het lezen!
Veel liefs en tot snel in Nederland,

Marcella

Reacties

Reacties

Annamarie Smit

Wauw, weer een leuk verhaal...
Geniet nog lekker van de laatste dagen daar.
En voor dinsdag... een goede reis terug.

Gerda

Super tof wat je allemaal meemaakt!
Ga je snel zien op school denk ik...
Goeie reis!
Liefs

Ronald Human

Ha Marcella,

Net je blog gelezen, leuk zo'n brug moet er zelf echt niet aan denken.
Wel stoer hoor dat je dit hebt gedaan, ook dat skydiven super.
Leuk om te lezen dat jij geen contractbreuk hebt gepleegd!!!!!!
Over dat eten opscheppen tja dat gaat hier toch wel anders.
Geniet nog even van de laatste zonnige dagen, zal een winterjas woensdag voor je meenemen.
In Nederland hebben we heel andere temperaturen zal wel even wennen zijn.
Fijn om je woensdag weer terug te zien.

gr

Paps

Annewil

Tot snel lieve Marcel! Geniet nog even van de laatste dagen daar :-)

Lydia

Wat hebben jullie veel meegemaakt en gedaan zeg de afgelopen maanden!
Leuke, spannende, enge en mooie dingen!
Het was weer leuk om je blog te lezen!
Fijne laatste dagen en hopelijk tot snel in NL!
Liefss

Lindy

Klinkt goed.
Hoop je snel weer tegen te komen in ons leuke kleine kikkerlandje!!

Marlies

Verdere reactie komt nog hoor... Oh wat heb jij veel gedaan wat ik niet zou doen:-)!! Geniet nog even, goede reis!
Liefs

Ingeborg

Hoi Marcella,
Wat toch weer een gezellig en spannend verhaal ik zal ze gaan missen.
Je hebt wel lef geen berg te hoog voor jou hoor ik al.
Wat super dat jij de big 5 heb gezien ik ben tot 4 gekomen want bij ons ontbrak de luipaard.
That's a reason to come back zeiden ze daar en ik moet je zeggen Afrika heeft mijn hart gestolen.
Geniet nog van de korte tijd die je daar nog hebt en ik wens je een goeie vlucht toe naar huis en een fijn weerzien met je dierbaren.
Liefs Ingeborg.
P.s:Zal wel effe wennen zijn hier bbbrrrr!!!!!!

Gaby

Hé lieve Marcella,
Ik begrijp helemaal dat je nog geen zin hebt om terug te komen naar Nederland... Wat heb jij veel mee gemaakt en gedaan zeg!
Super gaaf, dit is een ervaring die je nooit meer kan vergeten.
Wij vinden het stiekum wel weer leuk dat je terug komt hoor!
Een hele goede reis alvast gewenst!
Veel liefs Gaby

Juf Ellie

Wist je dat ik...
.... wel benieuwd ben wie dan wel contractbreuk heeft gepleegd?! (Toch niet mijn dochter?)
... dat het woordje "moer" in je afrikaans-nederlandse woordenlijst voorkomt?
.... dat je het beter niet kunt gebruiken ? LOL
.... Jij dat misschien niet zo goed hebt geleerd?? Grapje!


Een hele goede reis gewenst!!

Gerdien

Wauw!!
Geweldig weer om te lezen, ik zou ook zo weer die kant op willen en die kant van Suid Africa eens willen zien ;)
Geniet van je vlucht en tot snel homie!! :)
X, Ger

Roelof

Hi Marcella

n goeie reis terug gehad? jip ek het jou blog gevind, interresante stories :-) Ek soek nog jou Email addres, kan jy dit dalk vir my stuur?

Groete, Roelof

Nadia

Heel benieuwd naar al jullie verhalen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!