marcellainafrika.reismee.nl

Juf, kunt u ook Afrikaans praten?

Juf, juf, wilt u ook een boekje voorlezen? Dit vraagt een kleutertje aan mij, aangezien ik deze week bij de kleuters stageloop aangezien mijn juf op huwelijksreis is. Ik begin enthousiast een nog best lastig boekje voor te lezen. Zegt het kleutertje nadat ik het boekje uit heb: ‘Juf kun u nu ook afrikaans praten?' Autch, daar sta je dan als je net in je beste afrikaans hebt geprobeerd een boekje voor te lezen ;-)

Verder was de week bij de kleuters best leuk. Niet helemaal mijn ding merk ik wel die kleine kinderen, maar ach heb wel leuke dingen met ze gedaan. Heb boekjes met ze gemaakt vanwege het thema boeken en ik heb feesthoedjes gemaakt! Want ik ben hier natuurlijk jarig geweest!

Mijn verjaardag hier vieren was echt leuk! ‘s Morgens bij de kleuters feesthoedjes gemaakt en getrakteerd op dropjes! Ook nog ‘er is er 1 jarig'en ‘lang zal ze leven' aangeleerd aan de kinderen. Ze vonden het geweldig. Ook de leraren hebben me gefeliciteerd en genoten van de drop! 's Middags hebben de meiden ons huisje helemaal mooi versierd en kwamen de schoonmaaksters hier en de eigenaresse voor mij zingen (in Afrikaans, Engels en Zulu) en een heerlijke chocolade taart brengen. Ook heb ik leuke cadeautjes van de meiden gekregen, lekkere vrouwendingen! 10 paar oorbellen bijvoorbeeld J Verder chocola, fotolijstje, lipgloss, douchegel, armbanden e.d!

Na 's middags mijn ouders en oma (die ook jarig was) nog even te hebben gesproken was het helemaal goed.

' S avonds zijn we lekker uit eten geweest en gewoon naar de bijbelstudie gegaan van de kerk. Ook erg leuk, want daar heeft dus ook nog eens 50 man voor mij gezongen!

Verder wil ik jullie bedanken voor de super leuke/lieve berichtjes / felicitatie via de mail/ post/ hyves of sms. Ik had van de meiden voor 1 dag permissie gekregen om op hyves te kijken, dus de krabbels heb ik ook gelezen ;-)

Ik heb van sommige mensen gehoord dat ze me een kaart hebben gestuurd, maar de post doet er ongeveer 2 weken over, dus dat komt dat nog! Ik zal laten weten wanneer en een kaartje verder binnen is!

Verder kan ik nog 1000 dingen vertellen wat ik allemaal heb gedaan, maar ik wil het kort houden, dus doe ik het in de vorm van wist je datjes...

Wist je namelijk dat:

  • Ik vanavond mijn verjaardagfeest geef en dat er ongeveer 30 mensen komen braaienJ (en ik dan eindelijk mijn mooie nieuwe jurkje aan kan!)
  • We morgen naar Pilanesberg gaan (wildtuin) en we na het feest vanavond er om 4:00 uur 's nachts weer uit ons bed moeten.
  • Ik tijdens mijn verjaardag in het restaurant voor de grap zei: ‘Krijg ik geen gratis toetje?' en ze (het personeel) nog geen minuut later voor me gingen zingen en een ijscoupé voor me neerzetten?!
  • Ik van een meisje hier een heel mooi zelfgemaakt schilderij heb gekregen van het Afrikaanse landschap!
  • Er op Afrikaanse wc's niet altijd een slot zit. Dus als de deur dicht is, zit er iemand op. Tja dat zijn wij als Nederlanders niet gewend heeft het heeft ons al menig schaam momentje opgeleverd... oeps.
  • We naar een staatsschool zijn geweest en er een beetje geschokt van terugkwamen, omdat de leraren daar keihard tegen de kinderen schreeuwen en dingen zeggen als: ‘Ek gaan julle nek omdraai'.
  • De melktanden van een jongetje bij ons op school er op 4 jarige leeftijd zijn uitgetrokken, omdat zijn ouders geen gedoe wilde hebben met tanden wisselen?
  • We een stier open hebben zien snijden op de universiteit voor veeartsen?
  • We een slang hebben vastgehouden? Dit is de slang van een juffrouw en staat in klas bij de kinderen. Vandaag is hij gevoerd met een levende muis...
  • Ik naar de trouwdienst van mijn juf ben geweest en dat bij die bruiloft de bruidegom en de bruid elkaar pas voor het eerst zien echt in de kerk.
  • Bij een verjaardag de Afrikaanse mensen heel veel soorten hapjes (soort petitfourtjes) op tafel zetten als traktatie en dat mensen er standaard een stuk of 4 of 5 pakken.
  • Ik nog steeds mijn kruik maak (bijna elke dag). (Het is namelijk wel echt koud 's nachts!)
  • De jeugd ongeveer overal waar ze heengaan hun waterpijp meenemen?
  • Ik de eigenaar van de lodge hier geloofde toen hij zei dat hij niet naar de kerk ging. Hij vertelde dat hij zondags altijd in de pub ernaast zat. Dit vond ik iets minder geloofwaardig, maar goed ‘het zal wel' dacht ik. Zie ik hem zondag in de kerk en is hij de voorzitter van de kerkerraad... De meiden hebben hard gelachen ;-)
  • Ik nog wel eens voor wat mooie discussie zorg tijdens de bijbelstudieavonden? Ik denk over sommige dingen van het geloof nogal anders dan de jeugd hier...
  • We nog steeds genieten van het lekkere weer en het zwembad.
  • Wij vanaf vandaag 2 weken vakantie hebben
  • Wij volgende week dinsdag naar Kaapstad toegaan, dus dat ik daar geen Internet heb voor anderhalve week?

Nou dat was het voor vandaag. Ik ga nog proberen om wat foto's op Internet te krijgen van mijn verjaardag enzo. Er komen alleen drukke dagen aan, dus ik beloof niets!

Tot na de Kaap!

Liefs,

Marcella

Reacties

Reacties

Lindy

Leuk weer wat van je te horen Mars!!
We gaan elkaar spreken zodra je weer op Hollandse bodem bent geland over de nodige tijd, ben benieuwd naar meer verhalen.

Liefs,
Lindy

Anita

He Marcella
Als nog gefelicieteerd! Zo ze lezen heb je een mooi verjaardag gehad. Bijzonder om het in Afrika te mogen vieren.
Geweldig om je verlag te lezen. Wat maken jullie veel mee. Super. Geniet ervan!

Ger

Supercool allemaal & heerlijk die braai! Ze kunnen me daar iddd eten... oh... heerlijk... maar goed, dat is dan ook aan ze te zien ;) (uitzonderingen daargelaten uiteraard)...
Ben wel benieuwd of je Zuid-Afrikaans nu vooruit is gegaan :D Leuk he kinderen, die doen het schaamrood soms op je kaken staan :P haha
Nou, het ga je goed & GENIET!! :D
X, Ger

tanja wubs

Hee hoi! Nog gefeliciteerd! Dinsdag hadden wij een kringhuistocht en we hebben het nog over je gehad dat je jarig was :D Was alleen vergeten om er iets mee te doen ;)
Wat tof dat je naar Pilanesberg gaat! Ik ben er ook geweest, was supertof. Leuk om te lezen dat je zo geniet!
Gods zegen bij alles wat je doet en veel plezier op/bij/in? de kaap!
Liefs, Tanja

tanja wubs

Oh ja, ook nog de groetjes aan Karlien en Anneberthe. Karlien zal het wel moeilijk hebben met niet roken ;) Of doet ze dat alleen bij jullie thuis?
Dikke knuffel voor jullie allemaal!

Nelleke

He Marcella,
Ben ik je verjaardag helemaal vergeten... Wat een schande! Wat heerlijk om die foto van jullie te zien, lekker in de zon. Super! Wat zullen jullie genieten en niet aan NL denken. Wat tof dat je ook lekker je mening laat horen bij Bijbelstudie, ik zie het zo voor me :-)
ik had vandaag supervisie en een saaie techniekles...
dus geniet maar extra als je dit weet :-)
lieve schat, het ga je goed!
wie weet word je ooit wel kleuterjuf door deze lieve Z-A kindjes :-)

Lieke

lieve marcelli!
wederom een leuk verhaal!
geniet ervan :D
dikke knuffel, x

Imke

Nog er maar net zijn, en dan al twee weken vakantie? Volgens mij woon ik in het verkeerde land n/ of heb ik de verkeerde baan.

Maar, geniet van alles wat je ziet en mee maakt!

Gr. Imke.

Nadia

=D
Gaaf om zo je verjaardag te vieren!

Oma

Hallo lieve Marcella.
Wat een verrassing dat telefoongesprek op onze verjaardag. Mijn verjaardag was ook goed geslaagd, in het restaurant heb ik gezegd: tot volgend jaar!
Zeg maar tegen je leerlingetjes dat ze goed hun best hebben gedaan met zingen in het nederlands, ik heb ze horen roepen "hoera".
Hier was het een echte herfstdag, maar we gaan dapper verder Marcella. Geniet jij van je vakantie, maar ook voorzichtig zijn.
Een hele dikke kus van Oma.
Ik denk veel aan je. Dag hoor. Oma

Marlies

Wat een geweldig idee, die 'wist u datjes':-)! Leuk dat ze je zo verwend hebben!! Geniet van je vakantie, doe maar es een keer rustig aan...:-)
Liefs

Gaby

Hé Marcella!
Wat een ervaring om daar te mogen zijn zeg!
Ik wens je een fijne vakantie in Kaapstad. Geniet met volle teugen!!!!!!!
Liefs, Gaby

mama

Hoi lieverd
Ik wil me even aansluiten bij wat Marlies schrijft; geniet van je vakantie en doe alsjeblieft maar eens een keer rustig aan!!! Maar ik weet dat dat een hele moeilijke opdracht voor je is, dus ik kan ook zeggen:
zoek Gods rust. Hopelijk vind je die wel...
Veel liefs, Mams en ook van Papa natuurlijk

Lisanne/Sanneli =P

Hee lieve Marcella!
Oh wat een ontzettende gave en mooie verhalen!
Wat maak je een leuke dingen mee en wat zal het een bijzondere tijd zijn! Geniet er heerlijk van... zodra jij terug bent en ik ook terug ben moeten we een keertje bijkletsen!
Gods zegen gewenst bij het fantastische werk! Take care! Liefs en een dikke kus vanuit de Filippijnen, Lisanne!

Tanja

Geweldig zeg om ook die foto's te zien bij het verhaal! =)

Annamaria

Hoihoi Marcella!

Wat geweldig leuk zeg om deze site zo te lezen!!! Geniet ervan!!!

Groetjes,

Annamaria (kerk)

Annewil

Nog gefeliciteerd Marcel! Klinkt heerlijk om daar te vertoeven, geniet ervan en fijne vakantie de komende 2 weken! :-)
Liefs!

Geraldine

Lieve Marcella!

Ik moest nog even bijlezen...
Klinkt alsof je er flink van geniet!
Super leuk om te lezen!

Liefsss Geraldine

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!